Bij Sportservice Flevoland zien we elk jaar weer hoe side-events een sportevenement verrijken. Door laagdrempelige aanvullende activiteiten toe te voegen, vergroot je niet alleen het bereik van je evenement, maar versterk je ook de maatschappelijke waarde. Je spreekt nieuwe doelgroepen aan, creëert meer beleving voor bezoekers en biedt extra kansen voor sponsoren en overheden om aan te haken. Bovendien zorgen side-events voor meer draagvlak en enthousiasme in de lokale gemeenschap en een grotere economische impact.
Het organiseren van een goed side-event vraagt om een vroege start en duidelijke keuzes. Neem side-events direct mee in je plan van aanpak en in je subsidieaanvraag. Begin klein: één goed georganiseerd side-event is vaak al een mooie aanvulling. Maak iemand of een commissie verantwoordelijk voor de organisatie, zodat het niet ondersneeuwt als het evenement dichterbij komt.
Voeg muziek of horeca toe om bezoekers langer te laten blijven.
Kaat lokale winkeliers en producenten hun producten aanbieden, bijvoorbeeld via een markt in samenwerking met de winkeliersvereniging.
Denk aan een jeugdprogramma in combinatie met online games, een speciaal onderdeel voor senioren of mensen met een beperking in samenwerking met bijvoorbeeld een zorginstelling of goed doel.
Laat bijvoorbeeld bedrijven en sportverenigingen het tegen elkaar opnemen. Of organiseer een wedstrijd voor kinderen.
Nodig sponsoren en belangrijke gasten uit voor een exclusief moment, bijvoorbeeld bij de start of prijsuitreiking.
Als je een (of meerdere) side-events wilt organiseren, bedenk dan van tevoren wat voor een soort event het moet worden, wat sluit het beste bij het hoofdevent aan en wat is de doelgroep:
Wil je meer halen uit je side-events? Met medewerking van NOC*NSF, NISB en Kenniscentrum Events, heeft de DSP-groep in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een checklist en handboek voor evenementen ontwikkeld: ‘Checklist maatschappelijke spin-off sportevenementen‘ en ‘Handboek meer halen uit sportevenementen‘. Deze helpen je stap voor stap bij het opzetten van een goed plan.
We denken graag met je mee over het vormgeven van side-events rondom jouw sportevenement. We kijken of je plan compleet en haalbaar is en ondersteunen je waar mogelijk bij de opzet.
Wat hebben we van jou nodig?
Om een duidelijk beeld te krijgen van het evenement en te bepalen welke side-events het beste aansluiten, gaan wij graag met je in gesprek. Het is daarbij handig om alvast na te denken over welke doelgroep je met het side-event wilt bereiken en wat voor soort activiteiten je voor ogen hebt.
Heb je je plannen al op papier staan? Stuur ze dan naar info@sportflevo.nl. Binnen twee weken ontvang je van ons feedback, praktische tips en suggesties om je plan nóg sterker te maken.