Sportservice Flevoland

Stap 5

Side-events: voor extra impact

Bij Sportservice Flevoland zien we elk jaar weer hoe side-events een sportevenement verrijken. Door laagdrempelige aanvullende activiteiten toe te voegen, vergroot je niet alleen het bereik van je evenement, maar versterk je ook de maatschappelijke waarde. Je spreekt nieuwe doelgroepen aan, creëert meer beleving voor bezoekers en biedt extra kansen voor sponsoren en overheden om aan te haken. Bovendien zorgen side-events voor meer draagvlak en enthousiasme in de lokale gemeenschap en een grotere economische impact.

Simac Ladies Tour 2025 | Flevoland - Zeewolde

Begin op tijd en denk strategisch

Het organiseren van een goed side-event vraagt om een vroege start en duidelijke keuzes. Neem side-events direct mee in je plan van aanpak en in je subsidieaanvraag. Begin klein: één goed georganiseerd side-event is vaak al een mooie aanvulling. Maak iemand of een commissie verantwoordelijk voor de organisatie, zodat het niet ondersneeuwt als het evenement dichterbij komt.

De voordelen van side-events op een rij

  1. Verbinden nieuwe doelgroepen: side-events trekken mensen uit de lokale samenleving aan die anders misschien niet zouden komen of zouden deelnemen. Zo vergroot je het draagvlak en de betrokkenheid.
  2. Meer bezoekers en bestedingen: extra activiteiten zorgen voor meer publiek en  deelnemers. Bezoekers blijven langer hangen en besteden meer waardoor je een groter economisch effect realiseert. En dat maakt je weer interessanter voor overheden en sponsoren.
  3. Sterkere positionering: door samen te werken met lokale partijen en gericht side-events te organiseren, versterk je het imago en de zichtbaarheid van je evenement.
  4. Extra promotiekansen: de aanvullende activiteit kan extra media-aandacht, contentmogelijkheden en betrokkenheid bieden.

Voorbeelden: soorten side-events

Amusement

Voeg muziek of horeca toe om bezoekers langer te laten blijven.

Ondernemersmarkt

Kaat lokale winkeliers en producenten hun producten aanbieden, bijvoorbeeld via een markt in samenwerking met de winkeliersvereniging.

Meerdere dagen of onderdelen

Denk aan een jeugdprogramma in combinatie met online games, een speciaal onderdeel voor senioren of mensen met een beperking in samenwerking met bijvoorbeeld een zorginstelling of goed doel.

Teamwedstrijden

Laat bijvoorbeeld bedrijven en sportverenigingen het tegen elkaar opnemen. Of organiseer een wedstrijd voor kinderen.

VIP-bijeenkomst

Nodig sponsoren en belangrijke gasten uit voor een exclusief moment, bijvoorbeeld bij de start of prijsuitreiking.

Praktische tips voor de organisatie

Als je een (of meerdere) side-events wilt organiseren, bedenk dan van tevoren wat voor een soort event het moet worden, wat sluit het beste bij het hoofdevent aan en wat is de doelgroep:

  • Stel doelen: bepaal vooraf wat je wilt bereiken met het side-event en welke doelgroep je wilt aanspreken.
  • Maak iemand verantwoordelijk: zo blijft de organisatie overzichtelijk en komt het side-event niet in de knel.
  • Verbind hoofd- en side-events: zorg dat beide onderdelen elkaar versterken.
  • Werk samen met lokale partijen: denk aan scholen, verenigingen, buurtsportcoaches of ondernemers voor een groter bereik en extra draagvlak.

Handige tools

Wil je meer halen uit je side-events? Met medewerking van NOC*NSF, NISB en Kenniscentrum Events, heeft de DSP-groep in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een checklist en handboek voor evenementen ontwikkeld: ‘Checklist maatschappelijke spin-off sportevenementen‘ en ‘Handboek meer halen uit sportevenementen‘. Deze helpen je stap voor stap bij het opzetten van een goed plan.

Hulp nodig? Wij denken graag met je mee!

We denken graag met je mee over het vormgeven van side-events rondom jouw sportevenement. We kijken of je plan compleet en haalbaar is en ondersteunen je waar mogelijk bij de opzet.

Wat hebben we van jou nodig?
Om een duidelijk beeld te krijgen van het evenement en te bepalen welke side-events het beste aansluiten, gaan wij graag met je in gesprek. Het is daarbij handig om alvast na te denken over welke doelgroep je met het side-event wilt bereiken en wat voor soort activiteiten je voor ogen hebt.

Heb je je plannen al op papier staan? Stuur ze dan naar info@sportflevo.nl. Binnen twee weken ontvang je van ons feedback, praktische tips en suggesties om je plan nóg sterker te maken.